Tekoäly vei työni – vai veikö?
Tekoäly on ollut käytössä jo vuosia, mutta kun ChatGPT julkaistiin yleisön käyttöön marraskuussa 2022, moni asia on sen jälkeen muuttunut ja mennyt todella nopeasti eteenpäin. Tekoäly pystyy suorittamaan monia tehtäviä nopeammin, tarkemmin ja edullisemmin kuin ihminen, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon yrityksille. Monelle on varmasti tullut mieleen kysymys: viekö tekoäly työni?
Markkinoinnin ja viestinnän alalla tekoäly tulee varmasti muuttamaan työnkuvaa. Tekoälyllä voi automatisoida rutiininomaisia tehtäviä, luoda nopeasti uutisia, tiedotteita sekä tuottaa sisältöä ja kuvia mistä aiheesta tahansa. Mutta ei se kuitenkaan työntekijöistä täysin työttömiä tee. Todellisuudessa tekoälystä on tullut uusi työkaveri, jonka avulla voi tehostaa omaa työskentelyä.
Yritykset tarvitsevat edelleen henkilöitä, jotka luovat innovatiivisia ja uniikkeja sisältöjä tekoälyn avulla, ohjaavat ja valvovat tekoälyn tuottamia tuotoksia sekä varmistavat, että lopputulokset ovat brändin mukaisia ja laadukkaita. Ihmisten luovuus ja inhimilliset näkökulmat ovat korvaamattomia, mikä tekee tekoälyn tuottamasta sisällöstä merkityksellisempää. Lisäksi, tekoälyn käytön eettinen ja vastuullinen valvonta sekä strateginen päätöksenteko vaativat edelleen ihmisten asiantuntemusta.
Viimeisen kahden vuoden aikana on ilmestynyt valtava määrä tekoälypohjaisia työkaluja, eikä kenelläkään riitä aikaa hallita niitä kaikkia. Nopea kehitys tuo mukanaan sekä mahdollisuuksia että haasteita, ja käyttäjien on tehtävä valintoja sen suhteen, mitkä työkalut ovat heille hyödyllisimpiä. Vaikka uudet työkalut voivat parantaa tehokkuutta ja tuottavuutta, niiden täyden potentiaalin saavuttaminen vaatii aikaa ja resursseja
Tekoäly parantaa tehokkuutta ja lisää luovuutta
Näin voit hyödyntää ChatGPT:tä työssäsi
Asiakaspalautteiden analysointi: ChatGPT voi auttaa suunnittelijaa analysoimaan asiakaspalautteita ja -tietoja. Se voi tunnistaa toistuvia teemoja palautteissa ja auttaa reagoimaan niihin tehokkaasti.
Kriisiviestintä: ChatGPT voi toimia kriisiviestinnän apuna tarjoamalla suosituksia ja mallivastauksia kriisitilanteisiin.
SEO-optimointi: ChatGPT voi tarjota ehdotuksia hakukoneoptimointiin liittyen. Se voi auttaa tekemään avainsanatutkimusta, luomaan SEO-optimoitua sisältöä, kirjoittamaan meta-kuvauksia ja otsikoita, päivittämään vanhentunutta sisältöä sekä ideoimaan säännöllisiä sisältöpäivityksiä.
DALL-E
DALL-E on OpenAI:n kehittämä tekoälypohjainen kuvageneraattori, joka luo kuvia tekstimuotoisista kuvauksista. DALL-E:tä voit käyttää esimerkiksi ChatGPT:ssä, mutta käyttö vaatii Plus -jäsenyyden. DALL-E:n käyttö on Copilotilla ilmaista.



